Cheer-sanakirja

Alle on listattu cheerleadingtermejä, jotka saattavat ulkopuolisille kuulostaa vierailta ja mitäänsanomattomilta. Monille termeille on muodostunut varsinkin Suomessa monia eri nimityksiä, jotka poikkeavat paljonkin alkuperäisistä englanninkielisistä. Olemme koittaneet listata kaikki termit ja niiden monet nimet, jotta kotona olisi helpompaa ymmärtää treeneistä tulevaa Viikinkiä!

STUNTIT/NOSTOT:

EXÄ/EXTENSION/SUORILLE: Stuntti jossa nousija nostetaan nousijoiden suorien käsien päälle jalat yhdessä.

FEIMI/TEDDY SIT: Stuntti jossa nousija istuu suorin jaloin haaraistunnassa nousijoiden käsillä, kädet t-asennossa. Tämän liikkeen voi tehdä puolivälitasolla tai suorilla käsillä.

FLIPPERI/REISISEISONTA/THIGH STAND: Stuntti jossa nousija seisoo nostajien reisien päällä. Takis nostaa lantiosta.

FLIKKISTUNTTI: Nousija lähtee ryhmän edestä tekemään flikkiä ryhmään päin. Ryhmä ottaa nousijan kiinni mahan alta ja heittää puoleenväliin tai suorille käsille, kahdelle tai yhdelle jalalle.

FLYERI/FLYER: Nousija. Joukkueen lyhyimmät ja siroimmat henkilöt.

FRITTISTUNTTI: Nousija lähtee ryhmän edestä tekemään frittiä ryhmään päin. Ryhmä ottaa nousijan kiinni mahan alta ja heittää puoleenväliin tai suorille käsille, kahdelle tai yhdelle jalalle.

FULL-UP: Nousija pyörähtää 360-astetta lähtöasennosta puoleenväliin tai suorille käsille.

HEITTO/BASKET-HEITTO/BASKET TOSS: Nostajat muodostavat käsillään korin vyötärötasolle, josta heittävät nousijan ilmaan ja koppaavat koppiin.

HIGH TO HIGH: Nousija pyörähtää 360-astetta nousijoiden suorien käsien päällä.

INVERSIO: Liike, jossa nousijan lantio on horisontaalisesti olkapäiden yläpuolella ja vähintään yksi jalka pään yläpuolella.

JOUSKARI/BOW AND ARROW: Yhden jalan venytysliike, jossa jalka nostetaan kiinni korvaan ja pidetään vastakkaisella kädellä kiinni nilkasta, toinen käsi T-asennossa.

KIERRE: Nousija pyörähtää 360-astetta itsensä ympäri stuntista koppiin. Tämän voi myös tehdä heitossa.

KOMBI/COMBINATION: Stunttisarja, jossa tehdään putkeen monta stunttitaitoa.

KOPPI: Nousija heitetään stuntista ilmaan ja otetaan kiinni käsivarsille nousijan ollessa pienessä taitto-asennossa.

KUKKO: Yhden jalan seisonta, jossa toinen jalka on koukistettuna niin, että jalkaterä on kiinni tukijalan polven vieressä.

KÄRRYNPYÖRÄSTUNTTI: Nousija lähtee ryhmän edestä tekemään kärrynpyörää ryhmään päin. Ryhmä ottaa nousijan kiinni mahan alta ja heittää puoleenväliin tai suorille käsille, kahdelle tai yhdelle jalalle.

LIBE/YHDEN JALAN STUNTTI/LIBERTY:Nostajat nostavat nousijat pitäen kiinni vain toisesta nousijan jalasta. Toinen jalka kukossa tai venytyksessä. Tämä voidaan tehdä matalana tai korkeana, eli puolivälitasolle tai suorille käsille.

LOOTUS/PUOLIVÄLI/PREP: Stuntti jossa nousija seisoo nostajien käsillä hartiatasolla.

LOW TO HIGH: Nousija pyörähtää 360-astetta puolivälitasosta suorille käsille.

LOW TO LOW: Nousija pyörähtää 360-astetta puolivälitasolla.

MATTI/LÄHTÖASENTO/SPONGE: Nousija kannattelee itseään käsillään nousijoiden olkapäillä, jalat nousijoiden käsillä kädet vyötärötasolla. Tästä nostetaan esimerkiksi lootukseen tai exään.

POHJAT/SIVUNOSTAJAT/NOSTAJAT/SIVARIT: Nousijan sivuilla olevat nostajat. Näitä saa olla maksimissaan 2, vähintään 1. Kannattelevat pääasiallisesti nousijaa. Joukkueen fyysisesti vahvimpia henkilöitä. 

PUOLIKIERRE: Nousija pyörähtää 180-astetta stuntin aikana, joko lähtöasennosta puoleenväliin tai suorille käsille, tai puolivälistä suorille käsille.

PUOLIVOLTTISTUNTTI: Nousija lähtee ryhmän edestä tekemään puolivolttia ryhmään päin. Ryhmä ottaa nousijan kiinni selästä ja heittää puoleenväliin tai suorille käsille, kahdelle tai yhdelle jalalle.

PYRAMIDIT: Joko kaksi- tai kolmikerroksisia stunttimuodostelmia, joissa nousijat ovat yhteydessä toisiinsa.

PÄÄPOHJA/PÄÄ/MEINI/MOUSTI/MAIN BASE: Toinen pohjista. Nousijasta katsottuna oikeanpuoleinen nostaja. Pääpohja kannattelee pääasiallisesti nousijaa esim. yhden jalan nostoissa.

RAKETTI/SHOW-N-GO: Stuntti jossa nousija käytetään vyötärötasolta suorilla käsillä ja tuodaan heti takaisin alas vyötärötasolle.

RELEASE-LIIKE: Liike, jonka aikana nousija irtoaa nostajien käsistä. Esim. tiktok.

REWIND: Ylösmeno stunttiin, jossa nousija tekee maan tasolta vapaan voltin.

SIVUPOHJA/SIVU/SAIDI/SECONDARY BASE: Toinen pohjista. Nousijasta katsottuna vasemmanpuoleinen nostaja. 

SKORPPARI/SCORPION: Yhden jalan venytysliike, jossa jalka viedään taakse ja otetaan molemmilla käsillä yläkautta kiinni varpaista.

SPOTTERI: Ei osallistu nostoon, mutta seisoo vieressä turvaamassa pää-niska-hartia -aluetta ja on valmiina ottamaan kiinni, mikäli nousija tulee huonosti alas. 

STRETCH: Yhden jalan venytysliike, jossa jalka tuodaan eteen ja pidetään saman puoleisella kädellä kantapään takaa kiinni. Toinen käsi ylä-V:ssä.

TAKANOSTAJA/TAKAIHMINEN/TAKIS/SÄÄNNÖISSÄ SPOTTERI/BACKSPOT: Nostaa ryhmässä takana. On päävastuussa nousijan pää-niska-hartia -alueesta. Joukkueen pisimpiä henkilöitä, jotta ylettyvät esim. suorien käsien nostoissa nousijan nilkkaan ja siten nostamaan painoa pois pohjilta.

TICK-TOCK/JALANVAIHTO: Nousija heitetään puolivälin tai suorien käsien libestä ilmaan niin, että hän vaihtaa ilmassa tukijalan toiseksi. Tässä voi myös samalla korkeus muuttua puolivälistä suorille käsille. Esimerkki release-liikkeestä.

TOSSI/TOSS: Ylösmenona nousija heitetään maasta puoliväliin tai suorille käsille, yhdelle tai kahdelle jalalle. Alastulona nousija pompautetaan ylöspäin ja alastullessaan nousijat pysäyttävät tämän ottamalla kiinni reisistä ennenkuin nousijan jalat osuvat maahan.

TUKKIPYÖRINTÄ: Nousija pyörähtää 360-astetta itsensä ympäri kopissa.

TUPLAKIERRE/TUPLA/DOUBLE DOWN: Nousija pyörähtää 720-astetta itsensä ympäri stuntista koppiin. Tämän voi myös tehdä heitossa, mutta vaatii vauhdin saadakseen potkun eteen ennen kierrettä.

VAAKA: Yhden jalan venytysliike, jossa yläkroppa pysyy suorana pystyssä, hartiat takana, kädet t-asennossa, toinen jalka on vaakatasossa taaksepäin.

VÄÄNTÖ: Yhden jalan venytysliike, jossa jalka tuodaan taakse ja otetaan samanpuoleisella kädella nilkasta kiinni ja venytetään jalka suoraksi, toinen käsi ylä-V:ssä.

AKROBATIA:

ARABIALAINEN: Kuin kärrynpyörä, mutta hartiatyönnön avulla jalat tulevat yhtäaikaisesti maahan ja katse on tulosuuntaan. Arabialaisen perään, samaan ponnistukseen millä arabialainen tulee maahan, voi yhdistää monia taitoja, esim:

  • Arabiflikki lyh. af
  • Arabivoltti lyh. av
  • Arabiflikkivoltti lyh. afv
  • Arabiflikkikierrevoltti lyh. afkv

ETEENPÄIN PUOLIVOLTTI: Urheilija ponnistaa itsensä eteenpäin ja käsilläseisonnan kautta tuo lantion itsensä yli käyttäen samalla työntövoimaa hartioistaan, työntämällä itsensä hartiatyönnöllä jaloilleen.

FLIKKI/TAAKSEPÄIN PUOLIVOLTTI: Urheilija ponnistaa takaviistoon, tuo kädet lattiaan ja vie lantion käsiensä yli käyttäen samalla työntövoimaa hartioistaan.

FRITTI: Takaperinkuperkeikka käsilläseisontaan.

LENTOKUPERKEIKKA: Kuperkeikka jota ennen urhelija ponnistaa niin että jalat irtoavat maasta ennenkuin kädet osuvat maahan.

SILTAKAATO: Eteen- tai taaksetaivutus, niin että urheilijan käsien ja jalkojen osuessa maahan hän on silta-asennossa, josta lantio sitten tuodaan käsien kautta pään yli.

VOLTTI(TAAKSE): liike jossa lantio pyörii pään yli urheilijan koskematta maahan. Voltti voidaan tehdä seuraavasti:

  • Kerävoltti: Reidet kiinni rintakehässä, kädet kiinni säärissä. 
  • Suoravoltti: Vartalo kuppiasennossa.
  • Taittovoltti: Eteenpäintaivutus lantiosta, jalat yhdessä ja suorina.
  • Kierrevoltti: Urheilija pyörii (suora)voltin aikana vertikaalisesti itsensä ympäri.

MUUT:

CHANTTERI/CHANTER: Huudoissa se joka huudattaa yleisöä maton etualalla.

HAASTAJARYHMÄ: Joukkueen jäsenet, jotka eivät ole kisajoukkueessa. Tekevät treeneissä samat taidot kuin muutkin. Ja ovat valmiita ottamaan kisajoukkuelaisten paikat, mikäli valmentajat näkevät heidät fyysisesti tai henkisesti paremmiksi kisajoukkueeseen. Kisoissa spottaavat matolla, tai kannustavat kisaavaa kokoonpanoa valmentajien kanssa maton reunalla.

ISOT RINKULAT: Käsien ollessa nyrkissä ja peukaloiden nyrkkien ulkopuolella, kädet käännettyinä niin että peukalon puoli nyrkistä näkyy yleisöön.

KISAJOUKKUE: Max. 24 henkilöä joukkueesta, jotka esittävät kisaohjelman.

KISAOHJELMA: Sisältää huudon, kombeja, pyramideja, akrobatiaa sekä heittoja. 

KUPPIASENTO: Kädet kiinni korvissa, pikkurinkulat eteenpäin, hartiatyöntö ylöspäin, taitto rintakehästä, alaselkä pyöreänä, jalat yhdessä ja nilkat ojennettuina.

MARKKEERAUS/MALLAUS/KUIVANA TEKO: Kuivaharjoittelua. Esim. stunteissa ei oikeasti nosteta nousijaa ilmaan, mutta tehdään kuin nousija olisi ylhäällä stuntissa.

PIKKURINKULAT: Käsien ollessa nyrkissä ja peukaloiden nyrkkien ulkopuolella, kädet käännettyinä niin että pikkurillin puoli nyrkistä näkyy yleisöön.

T-ASENTO: Käsien asento, jossa kädet suorina vaakatasossa. Kädet nyrkissä, peukalot nyrkin ulkopuolella, isot rinkulat eteenpäin. Voidaan tehdä myös hyppynä.

TOUKKARI/TOE TOUCH: Hyppy- sekä heittotaito. Jalat vaakatasossa haaraistunnassa ja kädet T-asennossa.

YLÄ-V: Käsien asento, jossa kädet suorina yläviistoon muodostaen V-kirjaimen. Kädet nyrkissä, peukalot nyrkin ulkopuolella, isot rinkulat eteenpäin.